Klik hier voor nieuwe projecten

Persbericht samenwerking Defensie en bedrijfsleven

Belangrijke stap samenwerking Defensie en bedrijfsleven

Start pilot civiel medegebruik defensiehaven Den Helder De Koninklijke Marine start zondag 15 juli met een pilot om de uitvoerbaarheid van civiel medegebruik Defensiehaven te testen. Deze pilot is een uitkomst van het rapport ‘Civiel medegebruik Defensiehaven Den Helder’. De ‘VOS Trapper’, een offshore schip van Vroon Offshore Services, wordt aan het begin van de avond door de defensiesleepdienst naar steiger 61 van het Marinebedrijf gebracht waar het 24 uur verblijft. Tijdens dit verblijf voeren externe partijen werkzaamheden uit aan de mast en aan de reddingsvlotopstelling. Het is voor het eerst dat civiele partijen werkzaamheden uitvoeren aan een offshore schip op een defensielocatie.

Taskforce ‘civiel medegebruik Defensiehaven Den Helder’ De Taskforce ‘civiel medegebruik Defensiehaven Den Helder’ heeft geconstateerd dat het goud voor het oprapen ligt. Zij beschrijft in haar eindrapportage, die vrijdag 6 juli formeel werd aangeboden aan de minister van Defensie, concrete stappen die genomen kunnen worden om de economische groei door civiel-militaire samenwerking te realiseren. Het gebruik van defensiefaciliteiten door de firma Vroon aankomende weekend is daarin een eerste stap.

Civiel medegebruik strategische infrastructuur Koninklijke Marine De Koninklijke Marine is, in combinatie met de (defensie)haven, de spil in de economische ontwikkeling van de regio Den Helder. De Koninklijke Marine vormt de fundamentele basis voor werkgelegenheid en is vaak eerste klant en gebruiker van nieuwe ontwikkelingen en technische innovaties. Hiermee vormt de Koninklijke Marine een sterke basis voor toegepast onderzoek en nieuwe, commerciële marktintroducties. De Koninklijke Marine ontsluit waardevolle, strategische infrastructuur op het gebied van logistiek en maintenance voor medegebruik door civiele partijen. Hiermee wordt een grote en belangrijke stap gezet in de samenwerking tussen Defensie en bedrijfsleven om de economie samen verder te ontwikkelen.

Voor meer informatie en/of foto’s kunt u contact opnemen met Sabina Wijchers, communicatieadviseur CZSK, 06 13510308.